Sytips/ tut (Tutorial) - Sprund eller knäppnigssprund.

Här kommer en tut på hur du syr en knäppningssprund.
 
1. Klipp ut en rektangulär tygbit och overlocka tre kanter. Storleken på denna beror helt på hur bred och lång knäppning du vill ha. Prova dig fram till rätt storlek om du är osäker. Min bit är 7,5*10,5 cm. Stryk gärna på mellanlägg, speciellt om tyget är tunt.
Jag vill ha mina knappar mitt fram (MF) och då klipper man 1 cm från mitten.
 
2. Nåla fats räta mot räta. 
 
  3. Sy raksöm där öppningen skall vara. Sy de så tätt att du precis kan klippa emellan dem. 
 
 4. Klipp. Och klipp helt ned till sömmen i botten, annars blir det knöligt sedan.
 
  5. Vräng biten, så att tygerna ligger aviga mot aviga.  Pressa med strykjärn. Om det blir knöligt i botten, klipp ännu närmare sömmen. 
 
6. Sy fast den smala fliken.
 
7. Vik nu den fliken som du vill ha innerst dubbel. 
 
 8. Och lägg sedan den vikta delen ned mot framstycket. 
 
9. Sy fast den i nederkant.
 
Så här ser det ut på baksidan.
 
När jag sydde på detta tyg satt jag rektangeln lite högre upp för att kunna klippa det exakt efter halsurringningen. 
 
 
Så här fint kan slutresultatet bli.
 
 
 
 


 


Kommentarer
Anonym

Du verkar ha svårt att komma med egna idéer på tutorials!

http://renissyhrna.blogspot.se/2013/03/att-sy-ett-sprund.html

Svar: Hej Anonym, jag lägger ut min tut så andra kan ta del utav dem. Sen om du stör dig på det så behöver du inte vara inne på min blogg, jag tänker inte tvinga dig på något sätt.
Och den bloggen jag använt mig av att sy sprund ifrån är
http://holdbart.blogspot.se/2010/12/sytips-sprund-eller-farfarsknappning.html

Och jag förstår inte att du ska envisas att skicka mig en massa nya tut från 2013 när det finns äldre än så.

Gå en promenad i det härliga soliga vädret och köp dig en bit choklad. Det kommer göra dig gott!
None None

2013-03-17 @ 10:09:11
Anna

Bästaste förklaringen! Tack! Mycket lättare å förstå denna tut än dom andra ovannämnda , även fast det är "samma" så e denna mycket mer utförligt gjort! Bra där!

Svar: Tack så mycket! Jag gör mina tut:ar för att jag lätt själv ska komma ihåg och ha det nära till hands. Sparade förut alla andra bloggar på min dator men blev så många.
None None

2013-05-13 @ 00:37:43


Skriv gärna en kommentar här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0