Hjälp till och sy prematurmössor!

Har tagit fram ett bra mönster till mössa för huvudomfång på 30 cm.
Hjälp oss att sy julklappar till barnen på Neo på Akademiska sjukhuset.
 
       Har du inte mönsterpapper går bakplåtspapper utmärkt.
Mät ut 14 cm.
 
 
Mät ut mitten, 7 cm.
 
 
Från mitten mäter du 12 cm lodrätt.
 
 
Mät lodrätt 5 cm på sidorna.
 
 
Mät ner 3,5 cm.
 
 
Nu får du frimåla en båge på båda sidorna.
Tips är att rita en sida och klipp ut den sidan och vik på mitten och rita andra sidan, så blir det jämt och fint.
 
 
Nu gör du en markering 2 cm ut och sen fri ritar ut en lite böjt V.
 
 
Klipp ut din mall. Tänk på att tillägga sömsmån.
 
 
Klar.
Kommer att göra en utförlig beskrivning på hur man klipper tyget och syr lite senare.
Men hjälp till! Jag vet att det blir uppskattat. Har du inte trikåtyg hemma kan du besöka Ohlssonstyger i Uppsala, dem har en fyndhörna med bl.a. trikå. Tänk på att sy med en elastiskt sömn.
Hör av dig till mig om du vill vara med att ge lite glädje till dessa föräldrar.
Alla saker kommer lämnas över vid ett tillfälle så kontakta mig så får du mera information.
 
 
Dessa är till 30 och 26 cm i huvudmått.
Du som är lite fling på att rita kan göra mönster i flera storlekar. Man brukar tänka huvudmått minus två sen delat på två. Och då har du fått fram bredden på din mössa. Höjden är efter smak.
 
 


Kommentarer
Lova

Men åh varför såg jag inte detta tidigare, jag hade gärna bidragit! Mössor går ju så snabbt att sy också. Säg till om du har något liknande engagemang framöver för då vill jag gärna vara med. :)

Svar: Jag kommer hålla insamlingen hela 2013, så det är bara att hjälpa till och sy. Har startat en egen blogg till insamlingen http://prematurbarn.blogg.se/ där hittar du även mera mönster på prematur kläder gratis. Och för att du vill hjälpa till. Skicka gärna ett mail sen åt mig så kan vi höras om mera detaljer.
None None

2013-01-08 @ 09:37:50
URL: http://nivilo.blogspot.se
Lotta

Hej
Blev så imponerad av din insamling till Neo så jag ringde vårt lokala sjukhus och undrade om dom ville ha mössor, så nu syr jag mössor till dem för glatta livet. Hoppas du inte tar illa upp att jag härmat dig. Har en undran - om du sedan ska sy till huvudomfång 32 cm så får man ju öka 2 cm på omkretsen men ökar du även på höjden? Blir i så fall 2 cm på höjden för mycket? Tacksam för din hjälp.
//Lotta

Svar: Jag blir bara glad om du syr till andra sjukhus. Ta gärna mönstrena till kläder också. Som du hittar på http://prematurbarn.blogg.se/category/sy-prematurbarnklader.html skaffar du en blogg eller sida vill jag gärna länka till den. Även om du har fina bilder av det du sytt så kan jag skriva om din insamling.
En mössa med huvudomfång 32 cm skulle jag göra 15 cm bred och 13 cm hög. Men testa dig fram.
None None

2013-01-19 @ 12:20:17


Skriv gärna en kommentar här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0